خواص و مضرات گوجه فرنگی گلخانه ای در بارداری و برای دیابت و لک صورت و سگ چیست

خواص گوجه فرنگی

 گوجه فرنگی , خواص گوجه فرنگی , مضرات گوجه فرنگی , گوجه فرنگی در بارداری

تاریخچه گوجه فرنگی

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره خواص و مضرات گوجه فرنگی گلخانه ای در بارداری و برای دیابت و لک صورت و سگ چیست برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .یکی از میوه ها و سبزیجاتی که آب دار و خوش عطر و قرمز رنگ است و بومی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی است گوجه فرنگی نام دارد و Solanum lycopersicum نام علمی آن است . این میوه در دوران استعماری اسپانیا به بقیه نقاط دنیا انتقال یافت . امروزه انواع و دسته های مختلفی از این گیاه در دنیا پرورش داده میشوند و از طبقه سبزیجاتی است که سرد هستند .

همه چیز درباره گوجه فرنگی

گوجه فرنگی در طبقه بندی سبزیجات قرار دارد زیرا از دید و نظر علم باغبانی هسته ندارد . گوجه لبریز از ویتامین c است و برای تقویت کردن بینایی بینظیر است . از فواید آن برای کودکان میتوان به کمک این میوه به ترمیم و رشد استخوان ها اشاره کرد . از این گیاه در انواع سس و نوشیدنی ها و غذاهای مختلف استفاده میشود . گوجه قسمتی مهم از سبد مصرفی و رژیم غذایی مردم در خیلی از کشورهای دنیا و کشور خودمان محسوب میشود . برای پرورش و کاشت گوجه باید محیطی به اندازه ۳ میلیون هکتار را به این موضوع اختصاص داد . این میوه متعلق به تیره سیب زمینیان و گیاهی چندساله است .

خواص و فواید گوجه فرنگی

یکی از خواص بی نظیر گوجه فرنگی این است که باعث تنظیم قندخون میشود و میتواند قسمت مهمی از رژیم غذایی افراد دیابتی را تشکیل دهد . یکی دیگر از خواص این گیاه کمک و کنترل لخته شدن خون و یا ترومبوز است . شما میتوانید با نوشیدن و میل کردن آب گوجه از ترومبوز پیشگیری کنید . طبق پژوهش هایی که انجام شده کسانی که هر روز آب گوجه میل میکنند ، تجمعی کمتر در پلاکت های خون خود دارند . این میوه موجب پیشگیری از صدمه و آسیب به DNA میشود . این گیاه دارای مقدار زیادی ویتامین آ و سی است و به همین خاطر دارای خواص آنتی اکسیدانی مهمی است . گوجه با نشانه های پیری زودرس مبارزه میکند .

نکاتی درباره مصرف گوجه فرنگی

در این بخش نکاتی مهم و ضروری در رابطه با مصرف گوجه فرنگی را برای شما گرد آوری کردیم .افرادی که سوداوی  هستند بهتر است که کمتر گوجه بخورند . برای استفاده بیشتر و بهتر از لیکوپن های گوجه بهتر است آن را بپزید . کسانی که با گوجه املت درست میکنند توجه داشته باشند که یک غذای دیرهضم را میل میکنند . بهتر است گوجه را به شکل خام همراه تخم مرغ آب پز میل کنید . میخواهید بدانید افراط در مصرف گوجه چه مشکلی برای شما پیش می آورد ؟ سنگ مثانه . افرادی که فشارخون دارند باید از مصرف گوجه ای که سرخ شده است امتناع کنند . نکته ای که در پایان برای شما اضافه میکنیم این است که سرخ کردن گوجه موجب دیرهضم شدن و سنگین شدن آن میشود .

گوجه فرنگی سمی

از مصرف گوجه هایی که کال و نارس هستند و رنگشان سبز است خودداری نمایید . زیرا این گوجه ها دارای ماده ای به نام سولانین هستند . دوست دارید درباره سولانین بدانید ؟ پس ادامه متن را بخوانید . سولانین در سه گیاه یافت میشود گوجه فرنگی و سیب زمینی و بادنجان تاجریزی . سولانین یک نوع سم است و نشانه های مسمومیت با سولانین شامل درد در شکم و اسهال و سوزش در گلو و تب و احساس فلج بودن میشود . حتما گوجه و سیب زمینی هایی دیده اید که قسمتی از آن سبز رنگ بوده است ، این سبزیجات سمی هستند به هیچ عنوان مصرف نکنید و این میوه و سبزیجات را دور بریزید زیرا تاثیرش را در بدن شما خواهد گذاشت . سولانین توسط خود گیاه برای دفاع در برابر حشرات و بیماری ها ساخته میشود و قسمت سبز زیر پوسته گیاه است .

گوجه فرنگی و لاغری

گوجه فرنگی دارای مقدار زیادی آب حدود ۹۳ تا ۹۵ درصد و قند بسیار کمی است و از همین جهت میوه ای سالم و بدون ضرر است . این میوه کالری بسیار کمی دارد و تشنگی شما را برطرف میکند . هر ۱۰۰ گرم گوجه ۱۷ کیلوکالری انرژی خواهد داشت . به همین خاطر برای افرادی که به دنبال میوه و سبزیجات کم کالری میگردند و نمیخواهند دچار اضافه وزن بشوند یا در رژیم غذایی لاغری قرار دارند بسیار مناسب است ، شما میتوانید به قرمز دوست داشتنی و مفید اعتماد کنید ، قطعا شما را ناامید نمیکند .

گوجه فرنگی دوست روده و معده

از فواید دیگر گوجه این است که برای دستگاه گوارش و روده شما یک دوست خوب است . زیرا به دفع و هضم غذایی که مصرف کرده اید کمک میکند . اگر شما در هضم غذا مشکل دارید ما برای شما یک پیشنهاد مفید داریم . شما میتوانید بعد از میل کردن غذا یک گوجه رسیده و تازه مصرف کنید تا خودتان متوجه رفع مشکلتان شوید . فقط توجه داشته باشید که گوجه باید نارس و کال نباشد .

گوجه فرنگی و سکته‌ مغزی

یکی دیگر از خواص بی شمار گوجه فرنگی ، کاهش خطر سکته مغزی است . زیرا لیکوپن هایی که در گوجه وجود دارد میتواند کاهش دهنده اکسایش چربی‌ ها باشد . اکسایش موجب بوجود آمدن پلاک های عروقی و رسوب کردن چربی در رگ ها و بالا رفتن خطر سکته مغزی میشود . گوجه برای کسانی که دچار فشارخون بالا هستند هم مفید است و توصیه میشود به صورت ناشتا در هنگام صبح یک لیوان آب گوجه فرنگی میل کنید .
گوجه فرنگی , گوجه فرنگی گلخانه ای , گوجه فرنگی برای سگ , گوجه فرنگی و دیابت

گوجه فرنگی و سرطان

یکی از ترکیبات مهم گوجه فرنگی ، لیکوپن‌ ها هستند . لیکوپن‌ ها رنگدانه های نارنجی و قرمز هستند که متعلق به خانواده ی کاروتنوئیدها هستند و دارای خواص آنتی‌ اکسیدانی هستند . این رنگدانه ها میتوانند با رادیکال‌ های آزاد مبارزه کنند . طبق نتیجه تحقیقات بزرگی که انجام شده افرادی که هر هفته دست کم دو بار سس گوجه میل میکردند خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات را به مقدار ۳۶ درصد کاهش داده اند . تحقیق کنندگان فرانسوی در سال ۲۰۱۳ آزمایشی را روی موش ها انجام دادن و به این نتیجه رسیده اند که لیکوپن ها خاصیت ضد سرطانی دارند . گوجه فرنگی برای آقایان بسیار مفید است زیرا از آنها در مقابل سرطان پروستات مراقبت می کند . یکی از بخش های مهم رژیم غذایی مدیترانه ای گوجه فرنگی است .

ویتامین های گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای ویتامین های بسیار زیادی است که میتوان از میان آنها به ویتامین A و B3 و E و k و C و B6 اشاره کرد . از بین ویتامین هایی که به آنها اشاره شد ویتامین سی برای احساس شادی و نشاط و مبارزه کردن با خستگی بسیار موثر است . این ویتامین نقش مهمی در کاهش اثر آلاینده ها و رادیکال های آزاد و حفاظت سلول ها دارد . شما باید در نظر داشته باشید که تاثیر این ویتامین هنگامی چند برابر و زیادتر میشود که شما آنتی اکسیدان های دیگری مانند پولی فنول و کاروتنوئیدها را جذب کنید . گوجه لبریز از کاروتنوئید و ویتامین سی است و به همین خاطر به عنوان میوه ای که با پیری مبارزه میکند شناخته میشود . پس اگر دوست دارید که همیشه جذاب و جوان بمانید گوجه را فراموش نکنید .

Comments

Popular posts from this blog

راهنمای اسم و فامیل با حرف ژ شروع شود + اسم و فامیل با ژ و ث

تزیین و طرز تهیه رولت کوکو سبزی با سبزی خشک و اسفناج در فر